Is TomTom de weg kwijt?
Een week voor de presentatie van de kwartaalcijfers (21 oktober 2016) gaf TomTom een winstwaarschuwing. Er wordt nu € 70 miljoen minder omzet geschat, maar de verwachte winst per aandeel is gelijk gehouden. De aandeelhouders van het bedrijf waren ‘not amused’ en het fonds moest een flinke veer laten. Hoe staat TomTom er eigenlijk voor op het moment?
De markt voor PND’s wordt steeds moeilijker
TomTom is natuurlijk de marktleider als het gaat om de PND, oftewel het Personal Navagation Device. Maar voor dit handige hulpmiddel wordt de markt steeds kleiner en de concurrentie steeds feller. De achteruitgang van de markt heeft natuurlijk de maken met het feit dat vrijwel alle autofabrikanten voor een ingebouwd navigatiesysteem kiezen in de nieuwe modellen. Op die markt is TomTom ook een belangrijke speler, maar de marge is er door de macht van de grote fabrikanten en de toegenomen concurrentie beduidend minder hoog dan op de losse apparaten, bestemd voor particuliere verkoop. Een deal met een autofabrikant door TomTom betekent ook vaak dat het bedrijf zelf de markt voor de PND verkleint. Alleen met de verkoop van losse modellen of het inbouwen van apparaten bij nieuwe auto’s zal Tomtom de omzet en zeker de winst niet op peil kunnen houden. Het bedrijf is dan ook druk bezig om andere activiteiten op te zetten.
TomTom heeft inmiddels ook een navigatiesysteem voor de scooter ontwikkeld, maar hoewel dit een interessante toepassing zou kunnen zijn voor koeriers van o.a. bezorgmaaltijden, lijkt dit geen grote markt te bieden. MySports is dat misschien wel. Onder deze naam heeft TomTom inmiddels meer dan een miljoen gebruikers van sporthorloges en action camera’s. Het merk wordt op de social media steeds bekender, maar een succesvolle ontplooiing kost handenvol geld aan marketing.
De meest interessante nieuwe tak is wellicht de Telematics afdeling. Telematics is bedoeld voor het managen van de auto’s van bedrijven. Hiermee kunnen (vracht-)auto’s vanachter de pc steeds doelmatiger worden ingezet door het kiezen van de meest optimale route en het constant in de gaten houden van de locatie van de auto. Inmiddels draagt deze afdeling al behoorlijk bij aan het resultaat van het totale bedrijf.
Heeft u vertrouwen in TomTom?
TomTom is nog niet lang op de beurs en heeft veel betere tijden gekend in de hoogtijdagen van de PND. Denkt u dat TomTom in staat zal zijn een nieuwe ontwikkeling in de markt te zetten die het bedrijf weer tot grote hoogte gaat brengen? Een belegging met hefboom zou dan een keuze kunnen zijn.