AB InBEV, een kansrijk aandeel?

Misschien heeft u het WK voetbal in Rusland gevolgd. De hoofdsponsor van dit evenement was Budweiser, een van de topmerken van AB InBev. De 3,2 miljard mensen die gekeken hebben naar het voetbalfeest zullen deze naam dus zeker hebben gezien en wellicht is dat blijven hangen. Onlangs presenteerde het bedrijf zijn resultaten over het eerste kwartaal. De eventuele gevolgen van de reclamecampagne op het WK zijn daarin nog niet verwerkt. Toch steeg de omzet in hectoliters bier met 4,9% en de opbrengst per hectoliter met 5,3%. De EBITDA liet in het eerste kwartaal een toename zien van 6,6%. In de kwartaalcijfers wordt geen nettowinst vermeld.

Een duidelijke strategie

AB InBev ontstond in 2004 door een fusie tussen het Belgische Interbrew en het Braziliaanse AmBev. In 2008 werd de grootste brouwerij van de Verenigde Staten overgenomen: Anheuer-Busch. Vier jaar later lukte het om Grupo Mondelo over te nemen, de grootste brouwerij in Mexico.

Het is de strategie van AB InBev om in een land een zo groot mogelijk marktaandeel te bereiken met een premium merk. De bekendste merken zijn Stella Artois, Budweiser en Corona. In Mexico heeft het bedrijf inmiddels een marktaandeel van meer dan 60%, in Brazilië ligt dat op hetzelfde niveau. In de belangrijke biermarkt van de VS wordt bijna de helft van al het verkochte bier geproduceerd door AB InBev. De onderneming is momenteel dan ook de grootste bierproducent ter wereld en brouwt bijna een half miljard hectoliter per jaar. De Belgische thuismarkt neemt daarvan slechts een bescheiden gedeelte af: ongeveer 5 miljoen hectoliter. De belangrijkste groeimarkt is ook voor deze multinational de Volksrepubliek China. Al 20% van de omzet in hectoliters komt voor rekening van dorstige Chinezen.

Behalve bier maakt het bedrijf per jaar ook nog ongeveer 50 miljoen hectoliter frisdrank. Dit wordt alleen in Brazilië en Argentinië verkocht. In België verhuurt de onderneming vastgoed aan café-uitbaters, net zoals Heineken dat doet in Nederland.

Naar verwachting zal het bedrijf ernaar streven door overnames ook andere belangrijke markten te veroveren. De consolidatie van de bedrijven in de VS en Mexico lijkt inmiddels voltooid?

Wilt u een biertje?

Indien u als belegger ook een bieraandeel in de portefeuille wilt, is AB InBev wellicht een goede kanshebber. Het Belgische fusiewonder heeft Heineken en SABMiller inmiddels ver achter zich gelaten en realiseert mooie resultaten. Het sponsoren van het WK zou tot een aantrekkelijke koersstijging op korte termijn kunnen leiden. Als u een positie wilt innemen, eventueel met hefboom, doe dat dan via een betrouwbare broker. Op deze site staan de online brokers die u zoekt.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie