Accell luistert naar aandeelhouders

Het zou de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn dat beursbedrijven zich de kritiek van hun aandeelhouders aantrekken. Heel vaak denkt het bestuur het echter zelf beter te weten. Maar de fietsenproducent Accell Group heeft de wens van haar aandeelhouders goed gehoord en daar ook op gereageerd. Vorige maand bood Handelshuis Pon een bedrag van € 846 of te wel ongeveer € 33 per aandeel. De aandeelhouders waren niet onder de indruk. Inmiddels heeft het bestuur van de grootste fietsenproducent in Nederland het aanbod afgewezen en vorige week gezegd er ook niet verder over te willen praten.

Aandeelhouders zien andere opties

Groot aandeelhouder Teslin dat ook nog via Darlin een belang heeft in Accel verklaarde dat het bod van Pon ook te veel onduidelijkheid inhield. Er werd alleen een prijs genoemd en geen verdere toelichting gegeven op de intenties van het handelshuis. Teslin, dat al vele jaren een groot belang houdt in de Accell Group zegt het bedrijf zo goed te kennen dat er voldoende mogelijkheden zijn voor waarde-creatie die het bod van Pon te boven gaat.

Hoe gaat het eigenlijk met Accell in een land waar vrijwel iedereen nog wel een fiets heeft? De laatste jaren ziet het moederbedrijf van onder meer Sparta, Batavus en Koga de verkoop van de elektrische fietsen ieder kwartaal nog toenemen. Maar de omzet van stadsfietsen en kinderfietsen loopt terug. Hoewel het bedrijf geen concrete cijfers noemt, verwacht het in 2017 een toename van de omzet en operationele resultaten. Wat zijn de bedreigingen voor het bedrijf op het moment? Een stads- of kinderfiets van een bekend merk is een behoorlijke investering. En hoewel de consument als het een elektrische fiets betreft, voornamelijk lijkt te kijken naar kwaliteit en merk is dat bij de overige fietsen minder het geval. Daarbij komt dat Accell voor haar fietsen vrijwel uitsluitend verkoopt via dealers en de weg naar het internet nog niet echt heeft gevonden. Daar snoepen de concurrenten steeds meer marktaandeel weg. Dat geldt overigens ook nog voor Gazelle dat al eigendom is van Pon. Via de overname van Accell zou bij Pon door samenvoeging van de reeds verworven merken de grootste fietsenfabrikant ter wereld zijn ontstaan.

De toekomst van Accell

Momenteel is Pon met de verkoop van fietsen actief in tien landen waaronder: Nederland, Duitsland, China, V.S. en Australië. Maar Accell gaat op verzoek van haar aandeelhouders zich richten op een zelfstandige toekomst en wil dankzij een nieuwe strategie een stevige omzetgroei realiseren. Wilt u via een derivaat profiteren van de plannen van Accell, kies dan voor een betrouwbare online broker.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie