Airbus, een beleggingskans

Het Japanse SMBC is het eerste bedrijf dat in 2019 een grote order heeft geplaatst bij Airbus. De vliegtuigleasemaatschappij bestelde 50 toestellen van het type A 320neo en 15 stuks A 321neo. De totale order heeft een omvang van € 6,6 miljard gerekend naar catalogusprijzen, maar bij dergelijke aantallen wordt er ook meestal een forse korting bedongen. Het is niet de eerste order van SMBC. Er loopt ook nog een order van 115 andere toestellen bij Airbus. De portefeuille is daarmee weer verder gevuld.

Online beleggen bij Markets.com

Een succesvol Europees project

In de jaren 70 van de vorige eeuw waren het de Amerikaanse fabrikanten die de markt op het gebied van straalvliegtuigen voor het vervoer van passagiers domineerden. Europese vliegtuigbouwers waren niet in staat om een plaats te veroveren op die markt en verloren regelmatig marktaandeel. Fokker was een van de bedrijven die de slag verloor en ten onder ging, ondanks een aantal zeer succesvolle en technologisch hoogwaardige kleinere passagiersvliegtuigen. In 1970 ontstond Airbus uit de samenwerking tussen de Franse en Duitse vliegtuigbouwers, gestimuleerd door de overheden in beide landen. Al in 1971 trad het Spaanse CASA tot het consortium toe. Het Britse Aerospace was de volgende die in 1979 besloot ook deel te nemen aan dit succesvolle Europese project. Maar in 2006 kozen de Britten ervoor om de samenwerking op te zeggen en hun eigen koers weer te gaan varen.

Het eerste toestel dat Airbus afleverde was de A300 aan Air France. Maar het grote succes kwam met de introductie van fly-by-wire. Met dit systeem wordt de besturing van het vliegtuig compleet elektronisch in plaats van mechanisch geregeld. Dit verhoogde de betrouwbaarheid enorm en maakte de vliegtuigen veel beter hanteerbaar in moeilijke omstandigheden. Het systeem werd vanaf de A320 in alle toestellen van Airbus gebruikt. Airbus zorgde er ook voor dat bij nieuwe modellen de cockpit vrijwel volledig overeenkwam met de vroegere modellen. Dit zorgde ervoor dat de piloten relatief eenvoudig konden worden omgeschoold.

Een positie in Airbus

In 2005 besloot Airbus de A380 te gaan ontwikkelen, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld op dat moment met een capaciteit van 555 passagiers. Het eerste toestel werd in 2007 gekeverd aan Singapore Airlines. In 1998 verkocht Airbus voor het eerst meer toestellen dan de grote concurrent Boeing. Momenteel is het bedrijf de grootse bouwer van straalvliegtuigen voor passagiers ter wereld en heeft het een marktaandeel van bijna 50%. Een positie in Airbus is mogelijk via de betrouwbare online brokers op deze site. 

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie