Beleggen en scoren met luxe

Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) heeft een recordjaar achter de rug. Het Franse beursbedrijf waar luxe met een hoofdletter wordt geschreven, behaalde een omzet van € 42.6 miljard en dat was 13% meer dan 2016. Ook de winst over 2017 was uiterst indrukwekkend: € 5,1 miljard was bijna een derde deel hoger dan resultaat over 2016. Het dividend over het voorgaande boekjaar zal dan ook fors worden verhoogd.

Alle divisies lieten dubbelcijferige groei zien, behalve de verkoop van wijn en champagne. Dat laatste werd veroorzaakt door een beperkter aanbod en niet door een mindere vraag. Vooral divisie mode scoorde erg goed en liet een stijging van de omzet optekenen van bijna 20%. De prestatie van het merk Christian Dior Couture dat recent werd overgenomen, en voor het eerst werd geconsolideerd in de cijfers, werd excellent genoemd.

Voorzitter van de raad van bestuur en CEO  Bernard Arnault toonde zich zeer tevreden over 2017 en was voorzichtig optimistisch voor 2018.

LVMH, de geschiedenis

LVMH is momenteel het grootste conglomeraat als het gaat om luxe producten. Het bedrijf is sinds 1987 aan de Franse beurs genoteerd. De familie Arnault heeft iets minder dan de helft van de aandelen in het bezit en levert traditioneel de voorzitter van de Raad van Bestuur en de CEO.

In eerste instantie had het bedrijf vooral luxe drankmerken in het assortiment, zoals de Moët et Chardon champagne en de Hennessy cognac. Door een fusie met modemerk Louis Vuitton ontstond de huidige combinatie waarin mode het grootste deel van de omzet vormt. Het oudste merk van LVMH is Chateau d’Yquern, dit wijnmerk gaat terug naar 1593, het bekendere merk Moët et Chandon dateert uit 1743. De geschiedenis Hennessy gaat terug naar het jaar 1765.  Ook het modemerk Louis Vuitton  kan terugzien op een glorierijke historie sinds 1854. In april 2017 nam het bedrijf de resterende aandelen over van Christian Dior Couture. Vanaf dit jaar worden de cijfers van dit befaamde modehuis dan ook mee geconsolideerd en is dit een nieuw topmerk in het al befaamde rijtje.

Het bedrijf is inmiddels verdeeld in vijf divisies: wijnen & sterke drank, mode & lederwaren, parfums & cosmetica, horloges & juwelen en distributie. De marktkapitalisatie bedraagt circa € 100 miljard.

Een luxe hefboom

Denkt u dat in deze tijd van voorspoed van de rijken in de Verenigde Staten en in China de luxe van LVMH nog betere resultaten zal scoren? Of ziet u magere jaren voor deze producent van luxe goederen in de nabije toekomst? Bij de betrouwbare online brokers op deze site kunt u moderne hefboomproducten kopen waarmee u beide richtingen kunt bespelen.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie