Een goed jaar voor Volkswagen

Na een aantal jaren waarin het concern door schandalen werd geplaagd, kon Volkswagen over 2017 weer een goed jaar melden. Het bedrijf uit Wolfsburg omvat naast het bekende merk VW ook andere topmerken, zoals Audi, Seat, Skoda en Porsche, die minder te maken kregen met het emissieprobleem. Daarnaast is er de afdeling trucks, met als bekende merken MAN en Scania. De cijfers over 2017 waren goed en de verwachtingen voor de nabije toekomst ook. Maar is dat terecht?

Recordverkoop in 2017

Inmiddels lijkt het erop dat het dieselschandaal bij de consumenten toch geen indruk heeft gemaakt die tot een andere keuze in auto heeft geleid. In 2017 wist het concern meer auto’s te slijten dan ooit tevoren. Dat resulteerde in een omzet van € 230 miljard bij een aantal verkochte voertuigen van bijna 11 miljoen. Onder de streep was de netto winst ook bijzonder indrukwekkend: € 11,4 miljard, meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2016 toen er € 5,1 miljard overbleef. Bij deze enorme winststijging moet echter wel een heel duidelijke kanttekening worden geplaatst. In 2016 reserveerde Volkswagen in totaal € 7,5 miljard voor mogelijke claims op basis van het emissieschandaal. In het jaar 2017 werd hier nog ‘slechts’ € 3,2 miljard voor opzij gezet.

Het is op dit moment nog volstrekt onduidelijk wat de totale schade voor Volkswagen zal worden naar aanleiding van het dieselschandaal. Met name in de Verenigde Staten kunnen dergelijke procedures tenslotte bijzonder kostbaar worden. De bedragen die het concern zelf reserveert geven al een indicatie van de mogelijke omvang, maar berusten uiteraard op schattingen. Uiteraard zal juist het succes van de onderneming het een gewilde ‘prooi’ maken voor de grote advocatenfirma’s die zich gespecialiseerd hebben in productschade-aansprakelijkheid.

Volkswagen in de toekomst

Topman Mathias Müller toonde zich in een toelichting op de cijfers erg tevreden, maar gaf tevens aan dat de gehele auto-industrie te maken zal krijgen met radicale veranderingen in de nabije jaren. Hierbij merkte hij op dat Volkswagen een sterke basis heeft om vertrouwen te hebben in de toekomst. Het marktaandeel en de financiële situatie lijken hem op dit moment gelijk te geven. Om duidelijk te maken dat men zich richt op een veranderende markt, gaf Volkswagen vorig jaar al aan dat het tot en met het jaar 2030 in totaal € 20 miljard zal reserveren, zodat men van alle voertuigen die geproduceerd worden ook elektrische versies zal kunnen aanbieden.

Heeft u vertrouwen in Volkswagen of denkt u dat het dieselschandaal nog een onaangenaam staartje gaat krijgen voor het concern? Als u een positie inneemt, doe het dan bij een betrouwbare online broker. Op deze site staan er een aantal vermeld.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie