Facebook in de problemen

Informatie is macht en ook goud waard. Als je informatie kunt verzamelen van meer dan 2 miljard gebruikers kun je dan ook maar beter zeker weten dat die informatie niet wordt misbruikt voor de verkeerde doeleinden. Het feit dat het bijna 5 dagen duurde voordat Mark Zuckerberg met een reactie kwam op het schandaal dat zijn bedrijf heeft getroffen, maakt pijnlijk duidelijk dat men volkomen verrast is door de gebeurtenissen en in eerste instantie niet wist hoe te reageren. Het is misschien nog een groter probleem dat de topman van Facebook wel aangaf dat er zijn inziens ook strengere regelgeving moest komen, maar ook meteen duidelijk maakte dat hij niet weet hoe dat er uit zou moeten zijn.

Cambridge Analytica, het topje van een ijsberg?

Cambridge Analytica is geen bijzondere organisatie in de VS. Er zijn meer bedrijven die zich volledig richten op het beïnvloeden van campagnes en voor veel geld verkiezingen denken te kunnen beïnvloeden. Een klokkenluider binnen het bedrijf maakte echter wel duidelijk dat men hier zeer ver in zou willen gaan. Men zou er geen moeite mee hebben om nepnieuws te verspreiden om hiermee politieke tegenstanders van de ‘klanten’ te beschadigen. Ook het afpersen van mensen en het in de val lokken van politici door die te laten verleiden en daarna te chanteren, zouden tot geaccepteerde praktijken binnen het bedrijf behoren. Het is voor Facebook dus wel bijzonder pijnlijk dat juist dit bedrijf blijkbaar de gegevens van vijftig miljoen(!) Amerikaanse burgers zou hebben gebruikt om de verkiezingscampagne van Trump te beïnvloeden. Daarbij vergeleken zijn eventuele Russische activiteiten op dit gebied dus een peulenschil. Natuurlijk zijn de democratische instituten in alle landen waar Facebook een belangrijke positie inneemt bijzonder geschrokken en vragen ze om uitleg en maatregelen. Het is immers niet ondenkbaar dat de kwestie van Cambrigde Analytica niet op zichzelf staat.

Overleeft Facebook dit schandaal?

De tik die Facebook heeft gekregen is beslist aangekomen. Op de beurs verloor het bedrijf ongeveer $ 70 miljard aan beurswaarde. Ook waren er vele opzeggingen van de FB account. Ook topman Musk van Tesla maakte heel duidelijk dat wat hem betreft de maat vol is en sloot zijn account. Adverteerders gaven aan dat ze voorlopig even op de rem trappen als het gaat om nieuwe campagnes op Facebook. Er is natuurlijk een kritische grens waarbij het aantal opzeggingen het bedrijf echt gaan raken en concurrenten zullen hier graag van willen profiteren. Facebook is echter machtig en mensen vergeten snel. Wat verwacht u? Als u voor een positie kiest in FB doe dat dan via een betrouwbare online broker. Op deze site staan er een aantal.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie