Heineken gaat voor China

Het nieuws dat Heineken een miljardendeal heeft gesloten in China, zorgde voor een opleving van het aandeel op de Amsterdamse beurs. Toch lijkt het erop dat Heineken vaste voet zou kunnen krijgen op de grootste biermarkt ter wereld en dit een gouden deal voor de onderneming zou kunnen zijn. De overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door de kartelautoriteiten en natuurlijk blijft China een moeilijke markt voor westerse bedrijven. Maar de details die tot nu toe bekend zijn gemaakt, klinken erg positief voor de op een na grootste brouwer ter wereld.

Gaan de Chinezen voor Heineken?

Tot op heden is China een witte vlek op de kaart voor Heineken. Slechts een half procent van de bierverkopen in het immense land komt voor rekening van de Nederlandse biergigant Extra frustrerend is daarbij dat aartsrivaal AB InBev inmiddels met Budweiser 15% marktaandeel heeft. In die situatie lijkt nu echter verandering te komen.

Heineken heeft een miljardendeal gesloten met de grootse brouwer in China: CR Beer. Deze brouwer maakt het meest populaire bier in China: Xuehua. Dit merk wordt elders ter wereld verkocht onder de naam Snow. CR Beer brouwt jaarlijks 100 miljoen hectoliter Xuehua en dat is bijna 3 keer zoveel als er van het premiummerk Heineken wereldwijd wordt gemaakt. Maar na het tekenen van de overeenkomst zal er ook in de negentig brouwerijen van CR Beer Heineken worden gemaakt. Hierdoor zal dit merk landelijk beschikbaar worden.

Een luxe bier voor een meer welvarend volk

De belangrijkste reden voor CR Beer om de samenwerking te zoeken met Heineken is de stagnatie van het merk Xuehua op de thuismarkt. Dit bier wordt door de Chinezen inmiddels beschouwd als een doorsnee bier. Door de toegenomen welvaart is men op zoek naar meer luxe merken. Budweiser heeft daar al van geprofiteerd met een flink marktaandeel. Nu lijkt er ook ruimte te zijn voor Heineken als luxe premiummerk.

Als onderdeel van de deal zal Heineken elders ter wereld Snow gaan produceren en verkopen.

Heineken heeft in totaal € 2,7 miljard geïnvesteerd in CR Beer. Dit bedrijf heeft daartegenover ongeveer € 700 miljoen in Heineken gestopt en een aandeel verkregen van 1%. Het aandeel van Heineken in de gezamenlijke activiteiten is 40% en dat is relatief veel voor Chinees-westerse samenwerking.  

Gelooft u dat Heineken hiermee een stap heeft gezet om AB InBev te achterhalen en een belangrijk marktaandeel te realiseren op de immense Chinese biermarkt? Via een hefboomproduct kan van een koersexplosie bij Heineken extra worden geprofiteerd. Betrouwbare online brokers die ook een groot assortiment derivaten hebben, vindt u op deze site.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie