IJsberen en beleggen
Misschien herinnert u zich de schokkende beelden nog van vorig jaar rond de kerst. Het was een filmpje van National Geographic over een ijsbeer. Het dier was duidelijk uitgemergeld en sleepte zich uitgeput voort door een desolaat landschap. Het was voor eenieder die dit zag het meest duidelijke beeld dat de klimaatverandering tot grote problemen had geleid en het niet bij deze ene ijsbeer zou blijven. De tekst die onder het beelden stond was dan ook zeer helder: ‘Zo ziet klimaatverandering eruit.’ In 2009 was het het Wereldnatuurfonds dat fondsen aan het werven was met een opname waarop ijsberen wanhopig op ijsschotsen wankelden. Een beter beeld van de bedreigde natuur was eigenlijk niet mogelijk. De slogan bij deze video was ook indringend: ‘Bent u klaar voor het afscheid van de ijsbeer?’. Ook Greenpeace ziet in de ijsbeer een symbool van de manier waarop de natuur vandaag de dag wordt bedreigd. In campagnes lopen vaak actievoerders rond verkleed als ijsberen.
Vertrouwen moet je verdienen
Heeft u een moment getwijfeld over de bedreiging van de ijsbeer toen u deze beelden zag? National Geographic, het Wereldnatuurfonds en Greenpeace zijn instellingen die we vertrouwen en hun boodschap nemen we dus voor waarheid aan. Dat is vaak ook terecht, maar dat wil niet zeggen dat de goede bedoelingen altijd leiden tot de juiste informatie. Afgelopen augustus trok National Geographic het filmpje terug. Biologen hadden de beelden onderzocht en het dier was inderdaad stervende. Maar er was geen enkel verband met de klimaatverandering aan te tonen. Deze beer was gewoon zo oud dat hij niet meer in de natuur thuishoorde en zou sterven, zoals het lot van alles is dat leeft. Inmiddels is er een complete telling geweest van de ijsberen in de vrije natuur en het aantal is vandaag de dag op hetzelfde peil als in 1993. Dat was een complete verrassing, maar inmiddels is wel duidelijk dat de ijsbeer niet met uitsterven wordt bedreigd en het prima doet. Dat is pijnlijk voor de gerenommeerde instellingen die juist dit dier tot symbool hebben gemaakt voor de problemen die worden veroorzaakt door een veranderd klimaat. Als deze boodschap niet juist is, welke andere zijn er dan ook foutief?
Informatie is goud waard
Om te beleggen kunt u niet alle informatie zelf verzamelen. U zult moeten vertrouwen op nieuws dat u krijgt voorgeschoteld. Dat dit ook met de beste bedoelingen soms tot verkeerde conclusie kan leiden, maakt de ijsbeer duidelijk. Gebruik altijd uw gevoel. Kies daarbij voor een betrouwbare online broker op deze site.