Internet shopping op alle terreinen een succes?

Steeds meer winkelstraten tonen lelijke kraters, omdat de internetshop de normale winkel steeds meer de loef lijkt af te steken. De consument wil zijn aankopen doen vanaf een luxe bank en het daarna keurig aan huis bezorgd hebben. En ondanks al dat gemak wil diezelfde verwende koper op het internet ook nog eens minder betalen dan in een plaatselijke winkel. Natuurlijk wordt men op zijn wenken bediend door grote bedrijven zoals Zalando, die omzetstijgingen laat zien waar de normale winkelketens een moord voor zouden willen doen. Maar tot op heden hebben de grote internetwinkels nog een probleem met de winstgevendheid. De klant is vrekkig en impulsief. Met name het terugsturen van artikelen is voor de virtuele shops een voortdurende bron van zorg. Omdat het de consument niet te moeilijk mag worden gemaakt om deze niet af te schrikken, levert dat vaak een verliespost op in de huidige situatie waar de in de winkelstraten gevestigde keten geen probleem mee hebben. Iedereen die wel eens is wezen ruilen in een winkel zal weten waarom. Toch schijnt op het gebied van luxe de internetshop geen enkele voortgang te boeken.

Het draait om exclusiviteit

Het zijn vooral de Chinezen die met hun nieuw verworven rijkdom (althans voor een klein percentage) voor ‘files’ zorgen in de duurdere winkels en de meest exclusieve winkelstraten in het westen. Wie in deze dagen de P.C. Hooftstraat bezoekt of zijn aankopen doet in de Bijenkorf zal daar ook een groot aantal burgers uit het rijk van het midden aantreffen. Volgens een onderzoek van de Boston Consulting Group wordt maar liefst tweede derde deel van alle luxe aankopen door Chinezen fysiek in het buitenland gedaan. Het is voor de luxe tot op heden geen grote prioriteit om hun waren ook via internet beschikbaar te stellen. Wereldleider in luxe, LVMH (CAC 40), heeft zich tot dusverre ook verre daarvan gehouden, maar lijkt nu langzaam een deel van haar omzet daar ook te willen zoeken. Dat houdt volgens experts een groot risico in. Mensen die zich echte luxe kunnen permitteren willen ook de exclusiviteit voelen en dat geldt niet snel voor artikelen die via een webshop 24 uur per dag bereikbaar zijn voor iedereen (mits uiteraard de rekening kan worden betaald).

Beleggen in luxe

Luxe goederen zijn over het algemeen minder gevoelig voor economische schommelingen dan andere goederen. Maar de bedrijven die zich op dit vlak presenteren, zullen ook moeten kiezen of zij het internet op gaan of niet. Dat zal winnaars en verliezers opleveren. Weet u de juiste te kiezen met hefboom? Kies altijd voor een betrouwbare online broker alvorens u begint met online beleggen.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie