artikel-mobileeye-auto

Kansen voor (online) beleggen op de automarkt

Vorige week was er het nieuws dat technologie-reus Intel het Israëlische mobilEye heeft overgenomen voor ongeveer $ 15 miljard. Dat lijkt te betekenen dat de automarkt zich op kan maken voor een bijzonder spannende tijd. MobilEye levert namelijk technologie die cruciaal is voor zelfrijdende auto’s en met deze overname lijkt de strijd om deze nieuwe manier van autorijden dan echt te zijn losgebarsten. Wat kunnen beleggers hiervan verwachten?

Sneller dan voor mogelijk werd gehouden

Het lijkt nog steeds een plaatje uit een science fiction film: een auto die zelfstandig van A naar B rijdt terwijl de passagiers zich kunnen ontspannen. Toch verwachten de experts dat er over 5 jaar al tientallen miljoenen auto’s zullen rondrijden die zelf hun route kiezen. En binnen 15 (!) jaar verwacht men dat zelfrijdende auto’s massaal de wegen zullen bevolken. De markt voor dit nieuwe product is dan ook gigantisch. Natuurlijk zijn er al testen geweest met zelfrijdende auto’s, onder meer in Nederland. Maar ook in de VS reed een auto van Delphi Automotive grotendeels zelfstandig van San Francisco naar New York over een afstand van meer dan 5.500 kilometer. En nog indrukwekkender is wellicht dat in 2016 Google zelfrijdende voertuigen meer dan 1 miljoen kilometer op de openbare weg heeft laten rijden.

Wie wordt de winnaar?

De komende jaren zal duidelijk worden wie de slag om de zelfrijdende auto zal winnen. Natuurlijk zijn de huidige autofabrikanten zeker kandidaten. Zo gebruikt Mercedes ook vandaag de dag al MobilEye technologie om automatisch afstand te houden van voorliggers. Voor het lezen van verkeersborden en om te controleren dat het (bestuurde) voertuig niet zijn baan verlaat, wordt dit snufje eveneens ingezet. De stap naar een volledige zelfrijdende auto is dan minder groot. Maar er zijn ook andere kapers op de kust. Zo heeft Google een dochteronderneming opgericht die zich volledig focust op de zelfrijdende auto: Waymo. Ook in China zit men niet stil. Autofabrikant NIO heeft werknemers van Tesla weggekocht om zich te kunnen richten op de snelle ontwikkeling van een zelfrijdende auto. En ook Baidu, de Chinese variant van Google, is druk bezig op dit gebied. Naar verwachting zullen er allianties nodig zijn tussen autofabrikanten en softwarebedrijven om tot een efficiënte productie te komen. En nog iets om over na te denken voor de belegger: als de zelfrijdende auto een feit wordt, verwachten experts dat het autobezit enorm zal dalen en ook het aantal auto’s. Gebruik van een auto zal niet langer gekoppeld hoeven te zijn aan het bezit. Dat zal de wereld van de huidige autofabrikanten volledig op de kop zetten.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie