Logische staalfusie met risico’s

Wat al lange tijd werd verwacht, is eindelijk realiteit geworden. Het Indiase Tata Steel en het Duitse Thyssen Krupp gaan hun Europese staalactiviteiten samenbrengen in een Joint Venture waar beide partijen voor 50% in gaan deelnemen. Hierdoor vindt er een verdere consolidatie plaats in de Europese staalwereld. Hiertoe wordt de Europese staalindustrie vooral gedwongen door goedkope staalimporten uit China. Ondanks de importheffingen die de EU hierop heeft gelegd vanwege het dumpen van staal uit China, is het voor Europese staalbedrijven nog steeds moeilijk om zwarte cijfers te schrijven. Europese staalbedrijven hebben het zwaar om op prijs te concurreren. Ze moeten en kunnen technologisch hoogwaardige producten maken die voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen. Hierbij moet vooral worden gedacht aan de auto-industrie.

Het risico’s van fusies

Het is een gegeven dat slechts een kwart van alle fusies een succes wordt. Ook in Europa is er vaak een groot verschil in mentaliteit tussen verschillende landen. Het bijeenbrengen van de Britse, Duitse en Nederlandse staalindustrie mag dan volkomen logisch zijn op grond van financiële en technische redenen, het is ook niet van gevaar ontbloot. Eerdere fusies waarbij het vroegere Hoogovens uit IJmuiden werd betrokken werden geen succes. Zowel het samenwerkingsverband onder de naam Estel in de jaren 70 als dat onder de naam Corus eindigden in mineur. Nu ligt eveneens het risico op de loer dat de partners in de verschillende landen de belangen van hun eigen bedrijf voorrang geven. Daardoor kan het relatief kleine Nederlandse staalbedrijf in de verdrukking komen. Overigens is de fabriek in IJmuiden een van de modernste in Europa en levert die hoogwaardige producten af. Het is echter niet altijd mogelijk om de belangen van een kleinere partner veilig te stellen. Dat is ook bij de fusie van Air France met KLM weer eens heel duidelijk naar voren gekomen. Hoewel naar verluidt de fusie geen arbeidsplaatsen in Nederland zal kosten, is het de vraag hoeveel die belofte waard zal zijn indien de samenvoeging niet de financiële voordelen brengt, die beide partijen nu voor ogen hebben.

Zal het Europese staal winstgevend worden?

De fusie was vermoedelijk onvermijdelijk om te voorkomen dat de Chinese en Indiase staalproducenten de Europese overvleugelen. Het is niet onmogelijk dat een verdere consolidatie zal volgen en nog enkele kleine partijen worden opgeslokt. Wie als overwinnaar uit de strijd zal komen, valt nu nog niet te overzien. Heeft u belangen in de staalindustrie of overweegt u die te nemen?  

Neem geen risico met een broker. Kies voor een online broker op deze site. Die zijn betrouwbaar en bieden u een ruim assortiment.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie