Muziekindustrie in ontwikkeling

De muziekindustrie is een van de sectoren die volledig is veranderd door de komst van het internet. In 2000 bestond 90% van de omzet nog uit de verkoop van cd’s. Succesvolle artiesten ontvingen voor iedere verkochte cd ongeveer € 10 en de verschillende labels konden met een succesvolle ‘stal’ artiesten grote winsten halen. Vandaag de dag is nog maar 30% van de omzet muziek op cd’s of vinyl. De omzet van de sector is ook bijna gehalveerd en de grote labels van weleer zijn voor het grootste deel verdwenen. Wat kan een belegger verwachten in de toekomst?

Van download naar streaming

Door de opkomst van iTunes na de introductie van de iPod veranderde de markt erg snel. Waar liefhebbers eerder een cd kochten om de nummers van hun favoriete artiest te beluisteren, werd het nu mogelijk om een individuele nummers te downloaden. Ondanks het feit dat een individueel nummer natuurlijk goedkoper was en de muziekliefhebber op deze manier veel meer muziek zou kunnen kopen, bleek de introductie van de download tot een krimp van de sector te leiden die vele jaren duurde. Voor de artiest werd ook een succesnummer vaak veel minder lucratief. Een download levert vaak maximaal € 0,70 op.

Streaming is een compleet ander concept. Gebruikers kopen niet langer muziek, ze kopen slechts het recht om bepaalde muziek te mogen beluisteren. Dit heeft tot een verdere krimp geleid. Ook voor de artiesten is het verschil erg groot. De vergoeding voor een gestreamd nummer bedraagt vaak maar € 0,006. Artiesten hebben zich dan ook behoorlijk verzet tegen de komst en de mogelijkheid tot streamen. Dit escaleerde toen in 2014 voor het nummer Happy van Pharell Williams een internet radiodienst hem een bedrag van $ 2.700 betaalde nadat dit nummer 43 miljoen (!) maal was beluisterd. Artiesten lieten hun muziek verwijderen van de streaming platforms, maar kwamen hier later weer op terug, omdat duidelijk was dat deze ontwikkeling niet meer te stoppen was. Top artiesten richten zich momenteel ook steeds meer op live optredens om hun populariteit te gelde te maken.

Spotify naar de beurs

Het Zweedse muziekstreaming platform Spotify kondigde eind februari een beursgang aan. Dat is misschien niet toevallig, omdat voor het eerst sinds jaren de omzet in de muziekindustrie weer toeneemt en deze omzet vooral van het streamen lijkt te komen. Heeft Spotify de toekomst en zal de muziekindustrie een verdere verbetering laten zien in de komende jaren? U kunt hierop inspelen, al dan niet met hefboom. Gespecialiseerde, betrouwbare brokers vindt u op deze site.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie