Online beleggen is sociaal beleggen
Social media neemt de laatste jaren een steeds belangrijkere plaats in als we communiceren. We liken, tweeten en linken dat het een lieve lust is. Deze ontwikkeling laat zijn ontwikkelingen in de maatschappij steeds intenser na. Enerzijds doordat, na de internethype het beleggen in winstgevende digitale bedrijven nu wel een economisch interessante investering kan zijn (denk aan de aandelen Facebook, Google of Yahoo). Anderzijds is de tendens dat mensen elkaar online steeds vaker vinden en in groepen gaan ondernemen. Crowdfunding is binnen enkele jaren van een wat alternatief imago gedraaid naar een serieus investeringvehikel waar banken nu naar kijken om de marktpotentie van een idee te testen.
Een volgende ontwikkeling is de digitalisering van beleggen. Etoro is nieuwe partner van Onlinebeleggen.nl die de kracht van de social media en social communities benut en inzet om maximaal te beleggen. Dit doen ze door een oud principe, de Market maker strategie te vertalen in de digitale wereld.
Beleggen met marketmakers en market followers
Het volgen van een market maker is op zich geen nieuwe strategie. Bekende beursguru’s zoals Warren Buffet (waarover in een ander artikel meer) worden al decennia gevolgd. Grote nadelen daarbij waren de factoren tijd en gebrek aan inzicht in het netwerk. Doordat de digitale ontwikkeling niet ver was wist men pas veel later wat zo’n guru deed en was het effect vertraagd. Bovendien was de toegang tot de beurs voor een guru veel directer en makkelijker dan voor de kleinere belegger, die bovendien over een flink startkapitaal moest beschikken om überhaupt iets te verdienen.
Online Marketmakers beleggen voor jou
Etoro heeft een mooi en verbluffend eenvoudig systeem opgezet. Zonder een groot startkapitaal kan je aanvinken welke mensen jij in hun beleggingsstrategie wilt volgen. Jij bepaalt het budget en registreert je als volger. Alle transacties van jouw marketmaker worden automatisch voor jou gekopieerd. Hierdoor behaal je, na aftrek van een laag bedrag aan kosten, dezelfde resultaten als jouw market maker. Klinkt interessant en dat blijkt ook, er worden grote bedragen verdiend.
Het gevaar van de luie belegger en de self fulfilling prophecy
Op het eerste gezicht kleven er twee gevaren aan deze vorm van social media beleggen. Allereerst is het, wanneer je jouw market maker niet persoonlijk kent, raadzaam om actief te blijven volgen wat er gebeurt. Het zou slordig zijn om belangrijke beursontwikkelingen te missen omdat jouw market maker net een dagje vrij is. Een ander gevaar is de self fulfilling prophecy. Als heel veel mensen dezelfde market maker volgen dan zou een grote beïnvloeding van een koers kunnen ontstaan.