Disruptie, een woord om te onthouden
Beleggers moeten weer een nieuw woord opnemen in hun vocabulaire. Het is woord dat schrikbeelden oproept van een markt die plotseling verstoord dreigt te worden door het opdoemen van een reus in beleggingsland. Het beste voorbeeld deed zich voor in 2017. Amazon nam de supermarktketen Whole Foods over. Dat leek een duidelijke poging om de fysieke winkelsector op het gebied van dagelijkse boodschappen aan te vallen. De poging werd als zo serieus gezien dat overal ter wereld de aandelen van supermarktketens omlaaggingen. Ook Ahold-Delhaize bleef niet gespaard en dit aandeel werd fors lager gezet, ondanks de goede cijfers en vooruitzichten. Beleggers buitelden over elkaar om de ineenstorting van de supermarktketens voor te zijn. Wie toen zijn aandelen voor € 15 verkocht, zal zich twee jaar later nog eens op het hoofd krabben. Voorlopig is de storm weer geluwd en heeft Ahold-Delhaize zich hersteld op €23. Ook verkoopt de grootgrutter steeds meer online en lijkt AH in staat hier de concurrentie aan te kunnen.
Disruptie is overal
Disruptie kan ook worden gedefinieerd als ‘het verstoren van de bestaande orde’. De belangrijkste verstoorders in de wereld van het beleggen zijn natuurlijk de techno-reuzen. De groep, aangeduid als FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netflix en Google/Alphabet), kan iedere sector binnen de kortste keren volledig op de kop zetten, alleen maar door plannen aan te kondigen een nieuwe activiteit te gaan starten. De enorme hoeveelheden cash die deze bedrijven beschikbaar hebben hun bekendheid onder de consumenten maakt het voor kleine concurrenten bijna onmogelijk om hiertegen op te boksen. Ook wordt het als een van de kenmerken van de ‘nieuwe economie’ gezien dat er slechts één reus de dienst uitmaakt en er hoogstens kruimels overblijven voor andere bedrijven. Maar disruptie kan ook sluipend zijn werk doen zonder dat er tech-reuzen aan te pas hoeven te komen. Er komen steeds meer webwinkels in Nederland en het wordt in de winkelcentra steeds meer duidelijk dat ook de grote winkelketens hier niet meer tegen kunnen opboksen. De consument wil steeds meer en dat behoort in een fysieke winkel nu eenmaal niet tot de mogelijkheden. Ook in andere sectoren zoals de financiële wordt steeds duidelijker dat de digitale diensten het zullen overnemen in de toekomst.
Bescherm uw portefeuille tegen disruptie
Beleggers die niet willen dat hun portefeuille op termijn op de kop wordt gezet, kunnen zich maar beter goed voorbereiden op dit verschijnsel dat zich overal kan voordoen. Bescherming voor uw portefeuille of mogelijkheden voor een beter rendement vindt u bij de beleggingsproducten van de betrouwbare online brokers op deze site.