Procter & Gamble geeft reclame wereld een nieuwe dreun

Bij de presentatie van de jaarcijfers over 2017 heeft P&G al gezorgd voor verdere onzekerheid in de reclamewereld. In de toelichting gaf het bedrijf aan de besteding van reclamegelden te gaan herzien. Hierbij werd met name twijfel geuit over de effectiviteit van reclame-uitingen op TV, maar ook het toenemende gebruik van adblockers op het internet was een reden van zorg. Inmiddels heeft het concern het reclamebudget al met $ 750 miljoen verlaagd in de afgelopen 3 jaren. Deze besparing moet voortgezet worden en nog eens $ 2 miljard extra opleveren. Na deze aankondiging kregen de op de Amerikaanse beurs genoteerde reclamebureaus Publicis en WPP meteen een forse tik.

Waarom heeft P&G zoveel invloed in de reclamewereld?

Procter & Gamble is een directe concurrent van het Nederlands-Britse Unilever en heeft enkele van de meest bekende merken ter wereld in het assortiment: Gillette, Head & Shoulders, Olaz en Pampers Baby Dry. Procter & Gamble heeft net als Unilever een rijke geschiedenis en ontstond in 1837 door een fusie. De zeep van James Gamble en de kaarsen van William Procter vormden een goede combinatie. Inmiddels heeft het bedrijf meer dan 130.000 werknemers wereldwijd en nadert de omzet $ 70 miljard.

P&G is in geld gerekend de grootste adverteerder ter wereld. Per jaar wordt naar schatting bijna $ 11 miljard uitgeven aan consumentenreclame. In totaal 6.000 reclamebureaus werden tot dusverre ingeschakeld om het reclamebudget te besteden. Daarvan zullen er binnen afzienbare tijd 2.500 worden geschrapt. Een van de besparingen met betrekking tot de uitgaven voor reclame moet volgens topman Marc Pritchard worden gerealiseerd door directer zaken te doen met de internetgiganten, zoals Google en Facebook.

P&G als trendsetter

Natuurlijk is het voor de reclamewereld een schok dat er zo fors wordt bezuinigd op het budget bij Procter & Gamble waar het hun dienstverlening aangaat. Maar wellicht nog bedreigender is dat P&G een trendsetter is als het op reclame maken aankomt. Het is dus zeer waarschijnlijk dat in ieder geval bedrijven die zich ook richten op de consumentenmarkt het besluit van P&G zullen bestuderen.

De reclamewereld zal niet ontkomen aan de enorme veranderingen die het internet met zich mee heeft gebracht. Er zijn een paar minder geslaagde experimenten op het internet geweest inmiddels. Denk bijvoorbeeld aan YouTube, waarbij onvoldoende controle werd uitgeoefend op de inhoud van sommige populaire video’s en reclameboodschappen werden uitgezonden van bedrijven die hier niet mee geassocieerd wensten te worden. Die wereld is inmiddels ook volwassen geworden.

De verstandige belegger zal deze ontwikkeling zo goed mogelijk blijven volgen. Reclamebudgetten zijn wereldwijd nog steeds enorm en zullen sommige bedrijven geen windeieren gaan leggen. Kiest u voor de juiste sector? Ga in ieder geval voor de juiste online broker. Op deze site staan een aantal betrouwbare genoemd.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie