Zit Facebook in de problemen

Bij Facebook zijn ze wel gewend geraakt om records te behalen. Maar het zal wrang hebben gesmaakt dat het bedrijf nu het grootste koersverlies op één dag in de beursgeschiedenis van de VS op zijn naam heeft staan. De presentatie van de cijfers kon beleggers niet echt bekoren en dat betekende een daling van bijna 20% en een koersverlies in dollars van 120 miljard. Mark Zuckerberg moest daardoor persoonlijk een veer laten van 15 miljard. Opmerkelijk was dat de andere tech-reuzen zoals Apple, Amazon en Netflix dit keer niet daalden. Het was duidelijk dat beleggers alleen Facebook een dreun wensten te verkopen.

Stagnatie en ontevreden adverteerders

Het belangrijkste probleem bij de presentatie van de cijfers (die beslist niet slecht waren) was de toelichting door financieel bestuurder David Wehner. Hij maakte duidelijk dat de omzet van advertenties in Europa en andere werelddelen een dalende tendens vertoonde. Hij noemde de nieuwe en verscherpte privacywet als een belangrijke oorzaak. Maar de analisten wezen meteen op het schandaal dat zich in het voorjaar heeft afgespeeld met Cambridge Analytica. De imagoschade die het gebruik van Facebookgegevens voor politieke doeleinden opleverde, zorgde voor het vertrek van een groot aantal gebruikers. Maar nog groter lijkt het effect te zijn bij reclamemakers, die Facebook nu even links lijken te laten liggen. Wehner verwachtte dat de daling van de omzet de rest van het jaar niet omgebogen kan worden.

Nieuwe problemen op imagogebied

Facebook lijkt momenteel even in de hoek te zitten waar de klappen vallen. De toonaangevende Britse krant The Times meldde dat Facebookpagina’s waar de holocaust wordt ontkend niet heeft verwijderd. Amazon verwijderde bijvoorbeeld boeken op de verkoopsite waarin de holocaust werd ontkend direct.

Mark Zuckerberg was niet echt overtuigend in zijn commentaar waarin hij weliswaar de ontkenning van de holocaust als ‘zwaar beledigend’ aanmerkte, maar ook weinig mogelijkheden zag deze te verwijderen van Facebook.

Hij noemde het een onjuiste mening. Maar volgens historici is een dergelijke ontkenning per definitie antisemitisch en komt het neer op openlijke haatzaaierij.

Ook deze discussie zal adverteerders nog verder nerveus maken, met name in de VS, waar de joodse lobby deze kwestie hoog opneemt.

Hoe denkt u over de toekomst van Facebook? Zal het megabedrijf in staat zijn deze moeilijke periode te boven te komen of is er een structurele zwakte blootgelegd? Als u een positie met hefboom wilt innemen, kunt u op deze site een aantal betrouwbare online brokers vinden die vele producten op dit gebied in het assortiment hebben.

 

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie